DUDOK QUARTET
27 oktober 2019 aanvang 20.00 uur
____________________________________________________
Judith van Driel viool
Marie-Louise de Jong viola
Marleen Wester viool
David Faber cello
Het Dudok Quartet Amsterdam is een van de meest veelzijdige en aansprekende strijkkwartetten van dit moment. Met openhartig en bezield spel delen zij de kern van de muziek met luisteraars over de hele wereld. Zij laten zien en horen dat de muziek die zij spelen niet oud of nieuw is, maar altijd weer muziek van nu. Muziek die gehoord moet worden. Muziek die ontroert, ontregelt en een onuitwisbare indruk maakt. Met hun muziek gaan ze in dialoog met het publiek, in concertzalen, op scholen, op festivals, en ook online. Ze durven zich kwetsbaar op te stellen, daarin ligt hun kracht. Ze laten hun eigen hart spreken en zo dringen ze door tot de essentie van de muziek.
Het Dudok Quartet introduceert dit seizoen het project Haydn-OPUS 20, waarbij alle 6 strijkkwartetten opus 20 van Joseph Haydn centraal staan.
Programma
J. Haydn – Strijkkwartet opus 20 no. 6 in A-groot
I. Allegro di molto e Scherzando
II. Adagio
III. Minuet – Trio
IV. Fuga con 3 soggetti
J. Haydn – Strijkkwartet opus 20 no. 5 in F-klein
I. Moderato
II. Minuet – Trio
III. Adagio
IV. Finale. Fuga a 2 soggetti
Pauze
J. Brahms – Strijkkwartet opus 51 no. 1 in C-klein
I. Allegro
II. Romanze. Poco Adagio
III. Allegretto molto moderato e comodo – Un poco più animato
IV. Allegro
Dit concert vormt voor het Dudok Quartet een onderdeel van een groter project. Naast de live concerten verschijnt verspreid over het seizoen een album met de studio-opnames van zes werken. Tijdens het concert zelf wil het Dudok Quartet er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de werken van Haydn een zo diep mogelijke impact op de bezoeker maken. Hiervoor ontwikkelden ze samen met cultuuradviseur Johan Idema een drietal inhoudelijke ‘interventies’, die ze ook tijdens het concert zullen toepassen.
Dit behelst onder meer een audio montage van door elkaar heen gemonteerde stemmen, af te spelen aan het begin van het concert, die hen als individu en als groep inhoudelijk introduceert aan het publiek. Daarnaast vertellen ze op elk concert een persoonlijk verhaal over de betekenis van een Haydnkwartet. Tot slot willen ze de bezoekers na elk concert een verhalend essay meegeven, geschreven door Anna Enquist, waarin het belang van Haydn in het dagelijks leven geduid wordt.
http://www.kamermuziekzelhem.nl/dudok-quartet/
De musici hebben alle een hoogwaardig instrument van NMF( Nationaal Muziekinstrumenten Fonds) in bruikleen.
Primarius Judith vindt het een eer de viool van Bouw Lemkes ( Goffriller, Venetië 1725) te bespelen. “Het is een echte kamermuziekviool, met enorm veel diepgang en eindeloze mogelijkheden om te kleuren. Een droominstrument”.
Marleen bespeelt een Panorma-viool (Londen 1810) en Marie-Louise koos voor een Möller-alt (Amsterdam 1946). David speelt sinds kort op een Vuillaume-cello(Parijs ca.1850)